0% Complete
فارسی
Home
/
دومین کنفرانس ملی عصر انفجار تکنولوژی؛ هوش مصنوعی، تحولی در صنعت، تجارت و زنجیره تامین و دومین کنفرانس ملی علم داده در کاربردهای مهندسی
کاربرد هوش مصنوعی برای پیشبینی تقاضا در مدیریت زنجیره تامین
Authors :
امیرمحمد ایل غمی
1
1- دانشگاه پیام نور
Keywords :
اقتصاد رفتاری،پیشبینی تقاضا،مدیریت زنجیره تامین،هوش مصنوعی،یادگیری ماشین
Abstract :
پیشبینی دقیق تقاضا نقش حیاتی در مدیریت کارآمد زنجیره تامین ایفا میکند. این مقاله مروری جامع به بررسی کاربردهای متنوع هوش مصنوعی در بهبود دقت و کارایی پیشبینی تقاضا در طول زنجیره تامین میپردازد. با بررسی مقالات پژوهشی منتشر شده در پایگاههای داده علمی مختلف، این مطالعه به ارزیابی الگوریتمهای یادگیری ماشین، شبکههای عصبی عمیق و سایر تکنیکهای هوش مصنوعی در پیشبینی تقاضا میپردازد. همچنین، نقش دادههای کلان، چالشهای پیادهسازی و پتانسیل آینده این فناوری در زنجیره تامین و تلفیق این موارد با اقتصاد رفتاری مورد بحث قرار میگیرد. یافتههای این مرور نشان میدهد که هوش مصنوعی قادر است با تحلیل الگوهای پیچیده و دادههای متنوع، دقت پیشبینی را به طور قابل توجهی افزایش داده و منجر به بهبود تصمیمگیری و کاهش هزینهها در زنجیره تامین شود.هوش مصنوعی با استفاده از الگوریتم های پیشرفته و تکنیک های یادگیری ماشین، قابلیت تجزیه و تحلیل حجم وسیعی از داده ها، شناسایی الگوهای پیچیده و تطبیق با شرایط متغیر بازار را دارد و در نتیجه پیش بینی های دقیق تری را در مقایسه با روش های سنتی ارائه می دهد. این مقاله مروری ضمن بررسی مبانی نظری و پیشینه تحقیق در این حوزه، به تشریح انواع الگوریتم های هوش مصنوعی مورد استفاده و روش های ارزیابی عملکرد آنها می پردازد. یافته های کلیدی مقالات منتخب نشان می دهد که هوش مصنوعی به طور مداوم دقت پیش بینی را بهبود بخشیده و کارایی زنجیره تامین را افزایش داده است. در ادامه، مفاهیم اقتصاد رفتاری از ریچارد تیلر و نظریه قوی سیاه نیکولاس نسیم طالب نیز در ارتباط با پیش بینی تقاضا و جلوگیری از سوگیری ها و خطا های شناختی احتمالی و تاب آوری زنجیره تامین مورد بحث قرار می گیرند. در نهایت، مقاله با جمع بندی نکات اصلی، بررسی پیامدهای یافته ها و ارائه پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی به پایان می رسد.
Papers List
List of archived papers
Evaluating and Comparing Artificial Intelligence Tools in Solving Mathematical Problems
Marziyeh Felahat - Hossein Gholamalinejad
یادگیری تبدیل تصویر به کمک شبکههای مولد تخاصمی
امیر خاکپور
کاربرد هوش مصنوعی در حقوق تجارت
دانیال دولت شا - لیلا جوانمرد
چارچوب احراز هویت مبتنی بر بلاکچین برای حفظ حریم خصوصی کاربران در شبکههای مخابراتی
رضا دانش
بررسی تاثیر ارزش ویژه برند بر هوشمند سازی رفتار تبلیغاتی مصرکنندگان موبایل با میانجیگری عشق برند
زهرا علی میرزائی - حسین بوداقی
انتخاب و ترکیب خودکار وظیفه در یادگیری چند وظیفهای
امیر خاکپور
مرور نظاممند ادبیات: نوآوریها و چالشهای مدیریت زنجیره تأمین جهانی در عصر دیجیتال:نقش فناوریهای پیشرفته و استراتژیهای تابآور
ساجده غلامی چهارطاق - نازنین عصمتی
بررسی اثرات تعامل و همکاری بین مدیران مالی ارشد شرکتها و مؤسسات حسابرسی بر کیفیت حسابرسی
موسی انصاری - محمد فرهادی مهر
بررسی تاثیر کیفیت خدمات، ارزش درک شده و تصویر شرکت بر رویکرد نگرشی مشتریان در بانکداری
امیر محمدپور - یاسین فخیم عبدالهی - محمد همت زاده
تاثیر هوش مصنوعی بر عملکرد سازمانی: نقش واسطه ای بهره وری کارکنان(مطالعه موردی: اداره مالیاتی شهر تبریز)
نیما صدری نوبرزاده - پریسا صدری نوبرزاده
more
Samin Hamayesh - Version 42.0.3