0% Complete
فارسی
Home
/
دومین کنفرانس ملی عصر انفجار تکنولوژی؛ هوش مصنوعی، تحولی در صنعت، تجارت و زنجیره تامین و دومین کنفرانس ملی علم داده در کاربردهای مهندسی
Machine Learning and Deep Learning Approaches for Fake News Detection: A Comprehensive Survey
Authors :
Arian Hajati
1
Azita Shirazipour
2
Seyed Javad Mirabedini
3
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
Keywords :
Fake News Detection،Deep Learning،Machine Learning،Transformer Models،Explainable Artificial Intelligence
Abstract :
گسترش سریع اطلاعات نادرست در بستر کانالهای دیجیتال، گفتمان عمومی، سلامت فرایندهای دموکراتیک، و مقاومت زیرساختهای بهداشت جهانی را تهدید میکند. بررسی و راستیآزمایی دستی اطلاعات بههیچوجه توان همگام شدن با حجم عظیم محتوای تولیدشده را ندارد و این مسئله نیاز فوری به روشهای خودکار و مقیاسپذیر برای شناسایی اطلاعات نادرست را ایجاد کرده است. این مقالهی مروری، ارزیابی جامعی از جدیدترین تکنیکهای یادگیری ماشین (ML) و یادگیری عمیق (DL) که برای مقابله با اخبار جعلی طراحی شدهاند ارائه میدهد، و بر مدلهای مبتنی بر ترنسفورمر، معماریهای ترکیبی، و شبکههای تقویتشده با گراف تمرکز میکند. ما طبقهبندهای مرسوم ML ـ از جمله ماشینهای بردار پشتیبان (SVM) و جنگل تصادفی (Random Forest) ـ را با همتایان DL آنها مانند شبکههای کانولوشنی (CNN)، شبکههای LSTM، و معماریهای پیشرفته مبتنی بر توجه نظیر BERT، RoBERTa و GAT-BERT مقایسه میکنیم. همچنین این مرور، مجموعه دادههای مرجع نوظهور (مانند ReCOVery، COVID-FND، WELFake) را فهرست میکند، شاخصهای نوآورانه ارزیابی را معرفی میکند، و مسیرهای تحقیقاتی نویدبخشی مانند شناسایی بلادرنگ، ادغام چندوجهی دادهها، مقیاسپذیری چندزبانه، و هوش مصنوعی قابلتوضیح (XAI) را برجسته میسازد. با استخراج نتایج از بدنهی فعلی مطالعات، این مقاله تلاش میکند طراحی سیستمهای شناسایی آینده را هدایت کند؛ سیستمهایی که علاوه بر دقت بالا، قابلتوضیح، مقاوم، و منطبق با اصول اخلاقی در استفاده اجتماعی باشند.
Papers List
List of archived papers
شناسایی محرکهای گزارشگری پایداری مبتنی بر تئوری مشروعیت
مجید باباخانی - نبی نجفی - سعید صمیمی
بررسی تاثیر ارزش ویژه برند بر هوشمند سازی رفتار تبلیغاتی مصرکنندگان موبایل با میانجیگری عشق برند
زهرا علی میرزائی - حسین بوداقی
بررسی تأثیر مالکیت کنترل کننده بر رقابت در بازار محصول شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
اسماعیل محبی کندسری
بررسی ابزارهای حسابداری در بازار ارزهای دیجیتال و شبکه بلاکچین
میلاد هاشم زاده
تاثیر بشردوستی شرکتی بر کارایی سرمایه گذاری با تاکید بر استراتژی تجاری شرکت
محمد فرجی بنائی - سمیرا بالائی - مهین اروجی
نقش هوش مصنوعی در شخصیسازی تجربه مشتری: بررسی رفتار مصرفکننده در فروشگاههای آنلاین
بهزاد بالازاده - حسین بوداقی - نازلی قراچورلو
تحلیل هوش مصنوعی برای کاربردهای انسانی
حمداله مهرآیین
تاثیر تعدیل کننده شدت رقابت پذیری بازار محصولات و نبود تقارن در اطلاعات بر ارتباط مابین هزینه های سرمایه ای و ارزشگذاری شرکت
سینا سلیمانی - فاطمه صمدی
بررسی تاثیر اجتناب مالیاتی بر اهرم مالی و جریان نقدی
صفیه سلیمان نژاد - امید پایدار خیابانی - احمد شاهی - محمد هاشم نژاد سراجه لو
تاثیر ارزش های مشترک بر تبلیغات شفاهی، رضایت، اعتماد و تعهد (مطالعه ای در میان موسسات حسابداری استان زنجان)
صالح حسین نژاد آژیری - مجید پابرجای زنجانی - افسانه ملاجوادی
more
Samin Hamayesh - Version 42.0.3