0% Complete
English
صفحه اصلی
/
اولین کنگره مباحث جاری در حسابداری، مالی و مالیاتی
نگاهی جامع به تکنیک دلفی فازی و چگونگی بهکارگیری آن در پژوهشهای کیفی
نویسندگان :
قاسم رحیمی ریگی
1
محسن رشیدی باغی
2
مهنام ملایی
3
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه
2- دانشگاه لرستان
3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
کلمات کلیدی :
روش دلفی،دلفی فازی،پژوهش های کیفی،کدگذاری
چکیده :
تکنیک دلفی یک فرآیند قوی مبتنی بر ساختار ارتباطی گروهی است که در مواردی که دانشی ناکامل و نامطمئن در دسترس باشد با هدف دستیابی به اجماع گروهی در بین خبرگان استفاده میگردد. روش دلفی در عمل یکسری پرسشنامهها یا دورههای متوالی به همراه بازخورد کنترل شدهای است که تلاش دارد به اتفاقنظر میان یک گروه از افراد متخصص درباره موضوعی خاص دست پیدا کند. دلفی یکی از رایجترین و شناختهترین روشهای آیندهپژوهی است. روش دلفی بهمنظور برقراری یک تعامل صحیح بین نظرات واقعی افراد طراحی شده است. روش دلفی را اساساً باید نوعی تحلیل پیمایشی به شمار آورد؛ بهویژه وجهی از پژوهش (روش داده های تابلویی) پیمایشی که نیازمند پرسش مکرر از پاسخدهندگان است. مراحل این روش عبارتاند از: تعیین عنوان یا موضوعی که قرار است آیندههای ممکن، محتمل و مرجح آن بررسی شوند؛ تهیه پرسشنامه بهعنوان ابزاری برای گردآوری دادهها؛ گزینش متخصصانی مرتبط با موضوع؛ سنجش مقدماتی آرا؛ سازماندهی مقدماتی دادهها؛ بازخورد دور اول به متخصصان؛ سنجش دوباره دیدگاهها پس از آگاهی پاسخدهندگان از یافتههای مقدماتی نظرسنجی با تحلیل، تفسیر دادهها و گزارش پایانی . روش دلفی به عنوان ابزاری برای پیشبینی مؤثر مورد استفاده قرار گرفته و در طیف گستردهای از برنامهها مورد استفاده قرار میگیرد. اینها شامل پیشبینیهای فنآوری )روند)، برنامهریزی استراتژیها، جذب دانش، برنامهریزی سیستمهای شهری، جمعبندی و برنامهریزی سیاستهای عمومی، تحقیقات بازار، برنامهریزی پروژه در مقیاس بزرگ، توسعه محصول جدید، طراحی سیستمها و ... میشود.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
تحلیل نقش عوامل اقتصادی و فرهنگی در پذیرش خرید الکترونیکی بازنشستگان: رویکردی مبتنی بر مدل UTAUT
احسان مظفری - سحر احمدیان
تشخیص زودهنگام وسواس فکری از دادههای متنی شبکههای اجتماعی با استفاده از مدلهای زبانی بر پایه ترنسفورمر
سمیه حسینی زنوزی
حسابداری سبز
لیلا کاتب - مبینا قدسی - ثنا کامکار
تاثیر هوش مصنوعی بر عملکرد سازمانی: نقش واسطه ای بهره وری کارکنان(مطالعه موردی: اداره مالیاتی شهر تبریز)
نیما صدری نوبرزاده - پریسا صدری نوبرزاده
Predicting employee loyalty based on machine learning algorithms,Case study: Pars Online Company Call Center
Mohammad Reza Haji-Ahmadi - Mohammad-Ali Eghbali - Hossein Eghbali
بررسی نقش رایانش ابری در توسعه اینترنت اشیا: فرصتها و چالشهای ادغام فناوریها
سعیده نادری - سید حمید غفوری مهدی آباد
بررسی عوامل رویکرد مؤثرمالی در بازاریابی محتوای دیجیتال بر روابط شرکتها و نامهای, برند تجاری
حسین بوذری
Modifying the electricity consumption pattern by designing an intelligent machine learning model with the XG Boost algorithm
Raha Pakzad
بررسی تاثیر حسابداری منابع انسانی بر عملکرد رقابتی استراتژیک شرکتهای کوچک و متوسط استان گیلان
ائلناز سیادتی
علیت بین توسعه مالی و نوع ابزارهای مالی از نظر مدیریت پرتفولیو
فاطمه خسروی
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 42.3.1