0% Complete
فارسی
Home
/
دومین کنفرانس ملی عصر انفجار تکنولوژی؛ هوش مصنوعی، تحولی در صنعت، تجارت و زنجیره تامین و دومین کنفرانس ملی علم داده در کاربردهای مهندسی
هوش اخلاقی: مبانی نظری، مؤلفهها و کاربردها در پرتو دیدگاههای بوربا و لنیک و کیل
Authors :
طیبه یگانه
1
1- عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، ایران.
Keywords :
هوش،هوش اخلاقی،اخلاق
Abstract :
این مقاله به بررسی جامع مفهوم هوش اخلاقی از دیدگاه دو نظریهپرداز برجسته این حوزه، میشل بوربا و لنیک و کیل میپردازد. هوش اخلاقی به عنوان ظرفیت تشخیص درست از نادرست و عمل بر اساس این تشخیص، یکی از ابعاد مهم هوش انسانی محسوب میشود که در دو دهه اخیر توجه محققان حوزههای روان شناسی و علوم تربیتی را به خود جلب کرده است. مقاله حاضر با مروری تحلیلی و با استناد به منابع معتبر علمی، ابتدا به بررسی سه دیدگاه اصلی روان شناسی درباره اخلاق میپردازد. سپس با تمرکز بر نظریه بوربا (2001) و لنیک و کیل (2005) هوش اخلاقی مورد بررسی قرار میگیرد. شواهد نشان میدهند که هوش اخلاقی با عملکردهای شناختی و عاطفی مغز مرتبط بوده و از طریق مداخلات آموزشی قابل پرورش است. کاربردهای عملی این مفهوم در حوزههای تربیت کودکان، محیط کار و سیاست گذاری عمومی مورد بحث قرار گرفتهاند. مقاله با اشاره به محدودیتهای تحقیقات موجود و پیشنهاداتی برای پژوهشهای آینده به پایان میرسد.
Papers List
List of archived papers
تأثیر تجزیه و تحلیل ارقام صورتهای مالی بر تصمیمگیری مدیریتی در افزایش و کاهش قیمت سهام
علی نمازیان - سمیه کهنوجی
تاثیر عدم تقارن اطلاعاتی بر ارتباط بین عدم اطمینان اقتصادی و متنوعسازی شرکتی
ناهیده شاهنده ننه کران - امین آرام گر - مهدی عبدالهی شتربانی
نگاهی جامع به تکنیک دلفی فازی و چگونگی بهکارگیری آن در پژوهشهای کیفی
قاسم رحیمی ریگی - محسن رشیدی باغی - مهنام ملایی
تاثیر قابلیت صورتهای مالی بر مالی سازی شرکت
ابراهیم نویدی عباسپور - محمد احسانی
مروری در زمینه کاربرد شبکه عصبی در بهداشت، ایمنی و محیطزیست (HSE)
هاجرسادات علی زاده مقدم
کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت پروژه در زمینههای زنجیره تأمین
فرشاد زارعی
Engagement of shareholders in the company
Mahdi Rastkar Mirzaei - Ramin Saman Azari
قوانین و مقررات مربوط به هوش مصنوعی: چالشها و فرصتها
محمد جعفری
کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال: تحلیل انگیزههای کاربران برای تقویت برندسازی در رسانههای اجتماعی
پریسا جعفری - سیروس فخیمی آذر - سلیمان ایرانزاده - حسین بوداقی خواجه نوبر
تحلیل نقش عوامل اقتصادی و فرهنگی در پذیرش خرید الکترونیکی بازنشستگان: رویکردی مبتنی بر مدل UTAUT
احسان مظفری - سحر احمدیان
more
Samin Hamayesh - Version 42.0.3