0% Complete
English
صفحه اصلی
/
دومین کنفرانس ملی عصر انفجار تکنولوژی؛ هوش مصنوعی، تحولی در صنعت، تجارت و زنجیره تامین و دومین کنفرانس ملی علم داده در کاربردهای مهندسی
چالشهای اخلاقی استفاده از هوش مصنوعی در پیشبینی رفتار مصرفکننده: مطالعه موردی در تجارت الکترونیکی
نویسندگان :
علی نادرزاده ینگجه
1
1- مجتمع آموزش عالی بم
کلمات کلیدی :
حریم خصوصی دادهها،سوگیری الگوریتمی،شخصی سازی،هوش مصنوعی،تجارت الکترونیکی
چکیده :
این پژوهش به بررسی چالشهای اخلاقی ناشی از کاربرد الگوریتمهای هوش مصنوعی در پیشبینی رفتار مصرفکنندگان در پلتفرمهای تجارت الکترونیکی میپردازد. تمرکز اصلی بر مسائل کلیدی مانند حریم خصوصی دادهها، سوگیریهای الگوریتمی و تأثیرات اجتماعی است که از تحلیل رفتار مصرفکننده با ابزارهای هوش مصنوعی سرچشمه میگیرند. رویکرد تحقیق کیفی بوده و بر پایه مطالعه موردی یک پلتفرم برجسته تجارت الکترونیکی استوار است که از الگوریتمهای یادگیری ماشین برای شخصیسازی تجربه خرید بهره میبرد. دادهها از طریق مرور اسناد، گفتگو با کارشناسان و تجزیه و تحلیل گزارشهای موجود گردآوری شدهاند. نتایج حاکی از آن است که نقض حریم خصوصی، سوگیریهای ناشی از دادههای نامتوازن و نبود شفافیت در تصمیمگیریهای هوش مصنوعی، از برجستهترین مسائل اخلاقی به شمار میروند. این تحقیق بر لزوم ایجاد چارچوبهای نظارتی و اخلاقی برای بهرهبرداری مسئولانه از هوش مصنوعی در تجارت الکترونیکی تأکید میورزد و پیشنهادهایی مانند بهکارگیری الگوریتمهای قابل تفسیر و استانداردهای محافظت از دادهها ارائه میدهد. اهمیت این کار در فراهم آوردن نگرشهای عملی برای شرکتهای تجارت الکترونیکی و تصمیمگیران است تا بتوانند مزایای هوش مصنوعی را حفظ کنند در حالی که آسیبهای آن به حقوق مصرفکنندگان را به حداقل برسانند. این مطالعه میتواند مبنایی برای پژوهشهای آینده در حوزه اخلاق هوش مصنوعی در بخشهای تجاری دیگر باشد.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
ارائه الگوی استفاده از هوش مصنوعی در حسابرسی داخلی
مهناز ذابح غازانی
اینترنت اشیا:امنیت و کاربرد ها در پزشکی و صنعت
سجاد یوسفی - مریم پورنجف - مبینا رضایی
کاربردهای الگوریتم فراابتکاری ماهی پاککننده در اینترنت اشیا
زهرا ترتیبیان - علی اکبر نقابی
شناسایی و اولویت بندی موانع اجرای حسابداری منابع انسانی بوسیله TOPSIS
حسن پاکی
رابطه سیاست پولی و ورشکستگی شرکت با فرار مالیاتی
صفیه سلیمان نژاد - امید پایدار خیابانی - احمد شاهی - محمد هاشم نژاد سراجه لو
A Model for Predicting Customer Purchase Intentions in Digital Marketplace
Salman Nazari-Shirkouhi - Reihane Zarei Babaarabi - Mohammad Abdollahi
بررسی تاثیر ورشکستگی بر رابطه بین استراتژیهای تجاری و معیارهای عملکرد شرکت (ESG)
جواد پورغفار - ایوب یغمائی علیشاه
تاثیر ویژگی های کمیته حسابرسی و حسابرس داخلی بر به موقع بودن گزارشگری مالی
غلامعلی شریفی
بررسی عوامل موثر و پیامدهای افشاگری تقلب در میان شاغلین حسابداری
زهره عارف منش - زهرا سادات خاشعی
مرور نظاممند ادبیات: نوآوریها و چالشهای مدیریت زنجیره تأمین جهانی در عصر دیجیتال:نقش فناوریهای پیشرفته و استراتژیهای تابآور
ساجده غلامی چهارطاق - نازنین عصمتی
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 42.3.1