0% Complete
English
صفحه اصلی
/
اولین کنگره مباحث جاری در حسابداری، مالی و مالیاتی
نگاهی جامع به مسئولیت اجتماعی و نقش برجسته آن در مدیریت سازمانها و بنگاههای تجاری
نویسندگان :
قاسم رحیمی ریگی
1
محسن رشیدی باغی
2
مهنام ملایی
3
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه
2- دانشگاه لرستان
3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
کلمات کلیدی :
مسئولیتپذیری اجتماعي،پاسخگویی،وظایف اجتماعی
چکیده :
مسئولیت اجتماعی به گفتمان غالب و حاکم بر حوزه مدیریت سازمانها تبدیل شده است و سازمانهای بزرگ و معتبر جهانی، مسئولیت در برابر جامعه و محیط اجتماعی را جزئی از استراتژی سازمانی خود میبینند. در این سازمانها، مسئولیت اجتماعی با هدف هدایت آنها در راستای کمک به سلامت و رفاه جامعه، به طرق اخلاقی و شــفاف، مورد توجه قرار گرفته است. در مهرومومهای اخیر، برخی دانشگاهها نیز به مسئولیت اجتماعی به عنوان رویکردی برای توســعه پایــدار روی آورده و آن را در بیانیه مأموریت خود گنجاندهاند. در حال حاضر، نقش واحدهاي تجاري تغییرات زیادي کرده است و انتظار میرود که این واحدها فقط به فکر افزایش سودآوري نباشند و در قبال کارهاي خود، به اجتماع پاسخگو نیز باشند. دلیل این امر، آن است که واحد تجاري نمیتواند بدون اجتماع، فعالیت داشته باشد و اجتماع نیز به واحد تجاري نیاز دارد. ازاینرو، رابطهای دوطرفه بین این دو، شکل گرفته است. به همین منظور، مسئولیتپذیری اجتماعي شرکتها، هم براي آنها و هم براي اجتماع سودمند است. شکل اولیه مفهوم مسئولیتپذیری اجتماعي، داراي جنبههای قوي مذهبي، پدرسالاری و نوعدوستی است، اما مفهوم نوین مسئولیتپذیری اجتماعي شرکتها، به صورت مستقیم روي کارهاي روزمره تجاري و تأثیر آنها بر طیف وسیع ذینفعان، متمرکز شده است. در دهه 1950، تنها تعهد به جامعه مطرح بود؛ به مرور در قرن 21، دغدغههای زیستمحیطی و اجتماعي، اقدامات داوطلبانه، رفتار اخلاقي، توسعه اقتصادي، بهبود کیفیت زندگي شهروندان، حقوق بشر، حقوق کار، حفاظت از محیطزیست، مبارزه با فساد، تشویق ایجاد شفافیت و پاسخگویي مناسب، حائز اهمیت شده است. در مقاله حاضر، مفاهیم، ابعاد، نظریهها و مدلهای مسئولیتپذیری اجتماعي بیان میگردد؛ اما نکته حائز اهمیت آن است که بیشتر تعاریف، شرکتها را در برابر جامعه مسئول میدانند. ازاینرو، براي پاسخگویي در برابر جامعه، نیاز است مباحث نظري مسئولیتپذیری اجتماعي، به صورت دقیق در عمل هم اجرا شوند.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
شناسایی عوامل موثر بر تمایل به فرار مالیاتی با در نظر گرفتن عوامل فرهنگی با رویکرد تحلیل مضمون
نیما صدری نوبر زاد - پریسا صدری نوبر زاد
نقش بازاریابی هوش مصنوعی در عملکرد استراتژیک با تاکید بر قصد خرید مصرف کننده در سایتهای فروش انلاین
اسماعیل محبی کندسری
کاربرد هوش مصنوعی (AI) و رباتیک پیشرفته و رباتهای هوشمند و اتوماسیون در صنعت خودروسازی ایران (مطالعه موردی: شرکت ایرانخودرو)
حسین بوذری
نقش هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء در زنجیره تامین در صنعت آب و فاضلاب
محمد ناصرین - حمیدرضا رضوانی - افسانه نیک محمدی
بررسی تاثیر ارزش ویژه برند بر هوشمندسازی رفتار تبلیغاتی مصرفکنندگان موبایل با نقش میانجی گری عشق به برند(مطالعه موردی: برند سامسونگ)
زهرا علی میرزائی - حسین بوداقی
تحلیل محتوا و دادهکاوی نظرات کاربران ایرانی درباره برندهای آرایشی منتخب در شبکههای اجتماعی با هوش مصنوعی
بهزاد بالازاده - حسین بوداقی - نازلی قراچورلو
رابطه سه وجهی بازده اوراق خزانه، نرخ ارز و شاخص بورس در صنایع مختلف
پوریا کاظمی بختوری - سپیده محمودی وایقان - بهزاد محمودی وایقان
تأثیرات و اخلاقیات استفاده از هوش مصنوعی: شواهدی از هند
رعنا شهدآور - ثریا قربانپور کولانی جدید - فاطمه حضرتی پور
سیاستهای پولی، تغییرات نرخ ارز، تصمیمات تودهوار سهامداران در چارچوب الزامات قانونی بازار سرمایه
عظیم رضوی مجارشین
کاربرد هوش مصنوعی در حملات سایبری: یک مرور تحلیل
سجاد یوسفی - مریم پورنجف - رویا شیخی زاده - زینب بازپور
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 42.3.1