0% Complete
English
صفحه اصلی
/
دومین کنفرانس ملی عصر انفجار تکنولوژی؛ هوش مصنوعی، تحولی در صنعت، تجارت و زنجیره تامین و دومین کنفرانس ملی علم داده در کاربردهای مهندسی
مروری بر روش های هوش مصنوعی توضیح پذیر
نویسندگان :
الهه محمدی
1
آزاده سلطانی
2
1- دانشگاه بجنورد
2- دانشگاه بجنورد
کلمات کلیدی :
هوش مصنوعی توضیحپذیر،مدلهای جعبه سیاه،مدلهای یادگیری ماشین
چکیده :
هوش مصنوعی توضیحپذیر (XAI) زیرشاخهای از هوش مصنوعی است که باهدف افزایش شفافیت و قابلیت تفسیر مدلهای پیچیده یادگیری ماشین توسعهیافته است. مدلهای یادگیری ماشین معمولاً بهعنوان مدلهای جعبه سیاه شناخته میشوند، زیرا درک فرآیند تصمیمگیری آنها دشوار است. با گسترش کاربرد این مدلها در حوزههای حساس، نیاز به توضیح و تبیین نتایج آنها بیشازپیش احساس میشود. XAI با بهرهگیری از روشهایی مانند نمونهسازی، تحلیل حساسیت و ارزیابی اهمیت ویژگیها، امکان ارائه توضیحاتی قابلفهم حتی برای کاربران غیرمتخصص را فراهم میکند. درنهایت، این رویکرد با افزایش اعتماد کاربران، زمینهساز استفاده مسئولانهتر از هوش مصنوعی در محیطهای واقعی میشود. هدف این پژوهش مروری بر روشهای موجود در حوزه XAI و بررسی توانمندی آنها در تبیین پیشبینیهای مدلهای یادگیری ماشین است.
لیست مقالات
لیست مقالات بایگانی شده
طراحی سیستم تشخیص نفوذ مبتنی بر یادگیری فدراسیونی در شبکههای توزیعشده اینترنت اشیا
سیدکاظم سیدولیلو - امین بابازاده سنگر
حسابداری سبز
لیلا کاتب - مبینا قدسی - ثنا کامکار
تحلیل تهدیدات امنیت سایبری در تجارت الکترونیک: مرور نظاممند ابعاد فنی، رفتاری و مدیریتی با تأکید بر اعتماد دیجیتال
سجاد یوسفی - مریم پور نجف - کوثر اسماعیلی - پردیس جوهری
مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت : بررسی و ترکیب نظریه ها
رعنا شهدآور - علی دلجوان اکبری - محمد زکی لو
بررسی تاثیر کیفیت خدمات، ارزش درک شده و تصویر شرکت بر رویکرد نگرشی مشتریان در بانکداری
امیر محمدپور - یاسین فخیم عبدالهی - محمد همت زاده
یک مدل برنامهریزی پویا برای استقرار زنجیرههای تابعی سرویس در محاسبات ابری ابر تاریک
حامد منکرسی - غلامرضا احمدی
بررسی تأثیر مالکیت کنترل کننده بر رقابت در بازار محصول شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
اسماعیل محبی کندسری
تشخیص زودهنگام وسواس فکری از دادههای متنی شبکههای اجتماعی با استفاده از مدلهای زبانی بر پایه ترنسفورمر
سمیه حسینی زنوزی
هوش اخلاقی: مبانی نظری، مؤلفهها و کاربردها در پرتو دیدگاههای بوربا و لنیک و کیل
طیبه یگانه
کاربرد EEG در تحلیل واکنشهای مشتریان صنعتی (B2B Neuromarketing)
علی نظیری فیروز سالاری - علی قهرمانی
بیشتر
ثمین همایش، سامانه مدیریت کنفرانس ها و جشنواره ها - نگارش 42.0.3